ΠΕΙΣΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ & ΜΜΕ
Στο προηγούμενο άρθρο μας αναφερθήκαμε περιγραφικά στην Συναισθηματική Νοημοσύνη και στην σύνδεση της με το φαινόμενο του Καταναλωτισμού. Είναι σαφές ότι η νοημοσύνη μας τόσο σε νοητικό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο μας βοηθά να εκφραστούμε επιχειρηματολογώντας, να κρίνουμε αλλά και να αντιληφθούμε την ορθότητα των επιχειρημάτων του συνομιλητή μας καθώς και των πληροφοριών που ευρύτερα λαμβάνουμε.
Στη Συναισθηματική και Νοητική νοημοσύνη ως ολότητα θα πρέπει να έχουμε κατά νου τον διαχωρισμό του συνειδητού και του ασυνείδητου καθώς και των εμπειριών που έχει ο κάθε άνθρωπος ξεχωριστά. Οι εμπειρίες και ο «πειστικός τρόπος» ανάλυσης τους σε συνδυασμό με τα παραπάνω συνθέτουν σε μεγάλο βαθμό αυτό που πραγματικά είμαστε.
Τον «Πειστικό Τρόπο» τον ταυτίζουμε εδώ με τον «Πειστικό Λόγο» ως προς την σύνδεση θεωρίας και πράξης.
Ο «Πειστικός Λόγος» περιλαμβάνει τις εξής βασικές αρχές :
-της λογικής
-της σαφήνειας
-της τεκμηρίωσης
-της συνοχής
-της ανάλυσης
-της στόχευσης στην ανάλυση, ( πρωτίστως διύλιση των σημαντικών γεγονότων /πληροφοριών & εν συνεχεία στα επιμέρους)
-της αντικειμενικότητας/ακρίβειας
-της σφαιρικής γνώσης & αντίληψης
-της υποκειμενικότητας βασισμένης σε ηθικές αξίες
-σεβασμός στον ίδιο τον διάλογο & τον αντίλογο
Ο «Πειστικός Λόγος» με τα παραπάνω χαρακτηριστικά έχει ως ένα βαθμό επικρατήσει κατά την συγγραφή επιστημονικών εργασιών, άρθρων ή και κειμένων. Η αντικειμενική αλήθεια σαφώς έπρεπε και πρέπει να ενυπάρχει σε κάθε κοινωνική έκφραση σε συνδυασμό με την παροχή του συνόλου της πληροφόρησης ως ένδειξη σεβασμού στην μέση αντίληψη αλλά και της ορθής λειτουργίας της «κοινωνίας της πληροφορίας». Είναι σαφές ότι αν δεν λαμβάνουμε σφαιρική πληροφόρηση και γνώση απομακρυνόμαστε ολοένα και περισσότερο από την κατανόηση της αλήθειας και της εκπόνησης ασφαλέστερων συμπερασμάτων.
Η επικράτηση του «Πειστικού Λόγου» ως μέσο απλής πειθούς αλλά και διαχείρισης της κοινής γνώμης είναι λίγο πολύ γνωστή. Ο συνδυασμός της παροχής ή μη της πληροφορίας και η πρόσβαση σε μεγάλο μέρος του πληθυσμού ταυτίζεται με τον κόσμο των ΜΜΕ τα οποία έχουν λίγο πολύ συμβάλει στην εδραίωση των παραπάνω καθώς και στην δημιουργία των νέων «αξιών» που διαμόρφωσαν διαχρονικά συνειδήσεις αλλά και κουλτούρες τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως. Επί του παρόντος δεν θα αναλύσουμε τις αρχές της δεοντολογίας που αφορούν την λειτουργία τους. Αυτό που αξίζει σχολιασμού είναι ότι η επικράτηση των ΜΜΕ στην ζωή μας έχουν συμβάλλει δραστικά στην εδραίωση «της Συναισθηματικής νέκρωσης » και απραξίας σε βαθμό που μοιάζει να απειλεί τις «προσωπικές μας ελευθερίες».
Ο «βιασμός της προσωπικότητας» και η απειλή των ελευθεριών μας έγκειται στην πλύση εγκεφάλου που έχουμε διαχρονικά υποστεί όλοι μας, στη δυνατότητα πρόσβασης στα μέσα συγκεκριμένων ανθρώπων και με συγκεκριμένες ιδέες, στη προβολή μη σημαντικών πληροφοριών ή στην απόκρυψη γεγονότων κλπ. Η σκέψη μας θα πρέπει επιτέλους να απεμπλακεί από καλούπια και πολιτικές τοποθετήσεις των εκάστοτε αγγελιοφόρων καθώς όλοι μας μπορούμε να βγάλουμε δικά μας συμπεράσματα ως ανεπηρέαστοι και αντικειμενικοί κριτές. Οι αρχές του «Πειστικού Λόγου» όπως τις αναφέραμε παραπάνω είναι μια σειρά ενεργειών που μπορούμε να ακολουθούμε ώστε να φτάνουμε σε ασφαλέστερα συμπεράσματα που θα μας οδηγήσουν όσο γίνεται πιο κοντά στην αλήθεια και στην συναίσθηση της.
~Έρευνα-Συγγραφή : Αικατερίνη Κιουλμπαξιώτη~