ΤΑ ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ

«Πολλά είναι τα θαυμαστά,τίποτε όμως δεν είναι πιο θαυμαστό από τον άνθρωπο.Αυτός περνάει και πέρα από την θάλασσα τη λευκοκυματούσα με τις φουρτούνες του νοτιά,στα κύματα αποκάτω,που αφρομανίζουν γύρω του»-Σοφοκλέους Αντιγόνη στ.327-330.

Το παραπάνω απόσπασμα από την Αντιγόνη του Σοφοκλέους,  καταδεικνύει την ανάπτυξη της ναυτιλίας και των θαλάσσιων επικοινωνιών  στην αρχαία Ελλάδα, σηματοδοτώντας την πρόοδο και τον πολιτισμό.Εκτός από την ναυτιλία ιδιαίτερη ανάπτυξη γνώρισαν η αρχιτεκτονική,η φιλοσοφία,η ποίηση,οι τέχνες, το θέατρο καθώς και η ιατρική επιστήμη.

Η ιατρική επιστήμη στην αρχαιότητα ταυτίστηκε με την θεότητα της ιατρικής τον Ασκληπιό,υιό του θεού του φωτός, Απόλλωνα.Σχεδόν κάθε πόλη της αρχαίας Ελλάδας είχε  το Ασκληπιείο της,δηλαδή το θεραπευτήριο της.Η έννοια του θεραπευτηρίου στην Αρχαία Ελλάδα ήτο διαφορετική από αυτήν που γνωρίζουμε σήμερα,καθώς τα θεραπευτήρια χτίζονταν σε σημεία με φυσικό και ενεργειακό πλούτο, εμπεριείχαν τον ναό του Ασκληπιού,(γνωστός ναός σε εμάς είναι κυρίως αυτός της Επιδαύρου), όπως επίσης  και θέατρο.Οι ιερείς-ιατροί των Ασκληπιείων,σε συνεργασία με τους βοηθούς ή τους υπηρέτες, παρείχαν στους ασθενείς  σωστή διατροφή,λουτροθεραπείες,φάρμακα καθώς και την κατάλληλη προετοιμασία κάθαρσης ώστε ο ασθενής να δεχτεί την επίσκεψη-ίαση του θεού Ασκληπιού.Επί της ουσίας η ιατρική της εποχής ήτο ολιστική,είχε μυστικιστικά τελετουργικά στοχεύοντας τόσο στην σωματική όσο και την ψυχική κάθαρση.Τα αποτελέσματα των θεραπευτικών μεθόδων σώζονται σε επιγραφές του ναού, όπου γίνεται εκτενής περιγραφή της νόσου καθώς και της θεραπείας που ακολουθήθηκε σύμφωνα με τις υποδείξεις του θεού Ασκληπιού.

Ωστόσο σημαντικά ερωτήματα γεννά η ύπαρξη θεάτρου στα Ασκληπιεία καθώς είναι δύσκολο να αποσαφηνιστεί ο ρόλος που έπαιζε το θέατρο στην ίαση των ασθενών.Όλοι γνωρίζουμε ότι το θέατρο αποτελούσε κατά την αρχαιότητα παιδευτικό μέσο,επιδίωκε την ψυχική λύτρωση του θεατή,ήτο μέσο εξιστόρησης μυθικών και ιστορικών γεγονότων,πόλος πολιτικής κριτικής αλλά και μέσο έκφρασης της λατρείας προς τους θεούς,(όπως πχ οι τραγωδίες και οι κωμωδίες προς τιμή του θεού Διονύσου).Προφανώς η ύπαρξη και ο ρόλος του θεάτρου στα θεραπευτήρια ήταν σημαίνουσας σημασίας λειτουργώντας ως «πομπός» με το θειο στοιχείο.

Από τα Ασκληπιεία και τα θέατρα της αρχαιότητας ξεχωρίζει αυτό της Επιδαύρου, τόπος γέννησης του Ασκληπιού.Το θέατρο της Επιδαύρου ολοκληρώθηκε σε δυο φάσεις κατασκευής : η πρώτη φάση χρονολογείται τον 2ο αιώνα π.Χ. ενώ η δεύτερη τον 4ο αιώνα π.Χ.(γεωγραφικά βρίσκεται σε πλαγιά του Κυνόρτιου όρους-αποδίδεται στον αρχιτέκτονα Πολύκλειτο).Η σημερινή διάρθρωση του θεάτρου χωρίζεται σε τρία μέρη : το κοίλο,την ορχήστρα και το σκηνικό οικοδόμημα.Στο θέατρο της Επιδαύρου συναντάται η αισθητική αρμονία,η εξαιρετική ακουστική,η συμμετρία καθώς και το φυσικό κάλος της περιοχής.Η διατήρηση του χώρου του θεάτρου είναι σε πολύ καλή κατάσταση καθώς με τις αναστηλωτικές επεμβάσεις του Π. Καββαδία (1907),του Α. Ορλάνδου(1954-1963) και της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Επιδαύρου (1988),ανακτήθηκε το οικοδόμημα σχεδόν στην αρχική του μορφή.

Η πρώτη παράσταση που φιλοξένησε το θέατρο της Επιδαύρου ήταν η «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή το 1938, σε σκηνοθεσία του Δ. Ροντήρη με πρωταγωνίστριες την Κατίνα Παξινού,(στον ρόλο της Ηλέκτρας) και την Ελένη Παπαδάκη,(στον ρόλο της Κλυταιμνήστρας).Το 1955 καθιερώθηκε ο θεσμός των ετήσιων παραστάσεων αρχαίου δράματος,ενώ μέχρι σήμερα το θέατρο φιλοξενεί μουσικές και θεατρικές παραστάσεις αποτελώντας πόλο έλξης ξένων και Ελλήνων επισκεπτών.

ΠΗΓΕΣ

-Wikipedia

-Σωματείο «Διάζωμα».Ταυτότητα αρχαίων θεάτρων : Αρχαίο Θέατρο Ασκληπιείου Επιδαύρου-(Περιγραφή μνημείου/Β. Λαμπρινουδάκης-Αρχαιολόγος)

Έρευνα-Συγγραφή : Αικατερίνη Κιουλμπαξιώτη

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *